2017-04-20

Ska man ersätta syslöjden i grundskolan med programmering? Nu finns en metod för att introducera ämnet programmering bland mellanstadieelever som är så självförklarande att man inte behöver välja bort syslöjden.

Peter Liljenberg har utvecklat metoden tillsammans med AV Media Region Kronoberg.

Peter Liljenberg har utvecklat metoden tillsammans med AV Media Region Kronoberg.

Scratch – programmering genom att sätta ihop ett virtuellt Lego.

Scratch – programmering genom att sätta ihop ett virtuellt Lego.

Metoden har utvecklats av Peter Liljenberg tillsammans med AV Media Region Kronoberg och går ut på att skapa animerade filmer i programspråket Scratch genom att sätta ihop pusselbitar, ungefär som ett virtuellt Lego.

Målet med introduktionen är att ge eleverna ett positivt första intryck av programmering som något roligt och pyssligt, och att visa att det inte är krångligt och bara för experter utan något som de kan göra.

Och resultatet är nu ett färdigt koncept redo att användas i skolor och av alla andra som vill lära sig programmering på ett enkelt och lekfullt sätt. Allt under Creative Commons Share Alike 4.0-licens som innebär att vem som helst är fri att ta del av, sprida, redigera och översätta innehållet så länge din remix också omfattas av CC-BY-SA 4.0.

Se resultatet: Introduktion till programmering i Scratch med animerade filmer

Peter Liljenberg föreläser om programmering för barn och ungdomar under Digitala veckan 2016: