Pressmeddelande som ger publicitet – ett bra sätt att nå ut

Pressmeddelanden är ett bra sätt att berätta för media och allmänhet om ditt företag. Jämfört med att annonsera är kostnaderna minimala samtidigt som genomslagskraften som regel är större då redaktionellt innehåll har högre trovärdighet än innehållet i annonser. Så hur gör man?

Egentligen är det enkelt – skriv ett pressmeddelande eller tips till pressen med det du vill nå ut med och skicka till de tidningar, radio och tv-kanaler du vill gå ut i. Sedan är det bara att håll tummarna….?

Nej, tyvärr är det inte så enkelt. Det hade kanske kunnat fungera i en nyhetsfattig värld där nyheterna var få, medierna oändliga och företagens vilja att nå ut var minimal. I realiteten är det precis tvärt om.

Den som vill nå publicitet i media måste anstränga sig rejält och framförallt ha någonting som media uppfattar som tillräckligt intressant att förmedla.

Har du något du vill nå ut med som även kan ha ett medialt och framförallt ett publikt allmänintresse? Bra! Då kan vi hjälpa dig nå ut på bästa sätt med vår guide. Tänk också på att allmänintresset även är en fråga om att hitta rätt målgrupp för just ditt ämnesområde.

Det som är ointressant för en mediekanal kan vara högintressant för en annan. Så se till att rikta dina utskick till rätt mediekanaler. Då bränner du inte dina möjligheter hos den press som redan överöses med pressmeddelanden.

Innan du börjar

  1. Syfte och mål: Vad vill du uppnå? Vem vill du nå? Med ett klart syfte och mål är det både lättare att rikta innehåll och utskick efter vad du vill uppnå.
  2. Gör en plan för vad du vill gå ut med – till vem, när, och på vilket sätt. Timingen är viktig!
  3. Målgruppsanpassa innehållet: Se till att rikta och anpassa din information till den målgrupp du vill nå. Vill du exempelvis nå ut med tekniskt avancerade nyheter på vetenskaplig nivå gäller det att antingen rikta sig till rätt målgrupp eller att anpassa den tekniska nivån efter målgruppen.

Att skriva innehåll

Vem som helst kan skriva ett pressmeddelande och med hjälp av bra tips och goda råd kan resultatet bli riktigt proffsigt. Men ett dåligt utformat pressmeddelande kan även få motsatt effekt!

Tänk på att mottagaren är en journalist eller redaktör som jobbar professionellt med språk och därför ser extra kritiskt på både det språkliga och det innehållsmässiga:

  • Språkliga felaktigheter kan minska trovärdigheten för dig som avsändare
  • Brister i innehållet minskar trovärdigheten för ditt budskap

Detta bör ett pressmeddelande innehålla förutom själva budskapet

  • Företagets logga
  • Datum för när pressmeddelandet skickas ut
  • Kort info om ert företag

    IEC:s mall som Word-dokument.

    IEC:s mall som Word-dokument.

  • Länkar eller info om var bilder, extra bilagor och mer information kan fås
  • Kontaktpersoner med namn, titel, telefon och e-post

Tips för att skriva själv

  • Ta hjälp av IEC:s mall för pressmeddelande – klicka på bilden här intill för att hämta mallen som ett Word-dokument
  • Börja i tid så att texten hinner vila till sig, det vill säga tid för att du ska kunna se texten med nya ögon
  • Låt någon annan, helst utomstående, läsa och ge synpunkter
  • Undvik fackspråk om du inte bara vänder dig till de mest inbitna
  • Markera och förklara branschspecifika begrepp på ett sätt så att även icke insatta förstår
  • Räkna med att media inte tar innehållet rakt av utan att de vill hitta en egen vinkel och göra en egen unik artikel om saken
  • Skippa all Corporate Bullshit, det vill säga skryt om företaget, självklarheter eller överdrivna och meningslösa uttryck som: ligga i framkant, spjutspetskompetens, win-win-situation, vara kundfokuserad

Nå ut med dina pressmeddelanden

Det finns en mängd PR-företag som kan hjälpa dig planera, skriva, publicera och skicka ut pressmeddelanden, presstips och PR-material. Kanske hittar du även några bland IEC:s medlemsföretag?

Många större företag använder sig även av press och nyhetstjänster som Cision och Mynewsdesk för att publicera och nå ut med sina pressmeddelanden. Hos dessa kan man bland annat lägga upp sina pressutskick i ett eget nyhetsrum och bli publicerad i deras nyhetsflöden där många journalister letar efter nyhetstips.

För mindre företag kan dock kostnaderna för att vara med i dessa nyhetstjänster vara avskräckande. Men även mindre företag kan ändå dra nytta av deras innehåll, och det utan kostnad!

Se och lär hur andra gör

I nyhetstjänsternas flöden av pressmeddelanden hittar du mängder med exempel från andra företag och organisationer och du kan även vaska fram dem branschvis eller söka på nyckelord i dess innehåll. Här intill kan du se aktuella exempel på pressmeddelanden via MyNewsdesk med fritextsökning ”Digital”:

Pressmeddelanden där du hittar inspiration, tips, bra formuleringar och ibland även mindre bra exempel. Kunskap som du lätt kan ta med dig och använda i dina egna pressutskick.

Det finns inga garantier för att bli publicerad när man använder sig av dessa nyhetstjänster. Så med lite hjälp på traven kan du lyckas lika bra på egen hand.

Publiceringstips!

Använd ditt medlemsutrymme på IEC:s webb och lägg upp dina pressmeddelanden i IEC:s nyhetsrum. Då kan du länka direkt till ditt pressmeddelande och dina företagsuppgifter på ett externt och neutralt forum på precis samma sätt som nyhetstjänsterna fungerar.

De pressmeddelanden du lägger upp publiceras både på nyhetsplats på IEC:s webb och samlade i kronologisk ordning i IEC:s pressrum, en kostnadsfri tjänst för föreningsmedlemmar!

Läs mer här!

Så når du fram och maximerar möjligheterna att bli publicerad

Det enklaste sättet att nå media är förstås att maila ditt pressmeddelande till de tidningar, webbtjänster och medier du vill nå ut i. Du hittar som regel e-postadresser till journalister, redaktörer och nyhetsredaktioner i tidningar, nyhetstjänster och på deras webbplatser. Många tidningar och nyhetsredaktioner nås även på nyheter@xxx.se, desk@xxx.se, tips@xxx.se, news@xxx.se eller red@xxx.se, men åtskilliga redaktioner har även egna varianter på dessa tipsadresser för att slippa mängder med för dem ointressanta massutskick. Så för att bli betraktad som en intressant källa kan det vara klokt att göra ett mer selektivt urval.

IEC:s pressmeddelande om föreningsbildningen. Klicka för att öppna i pressrummet.

  • Ta hjälp av IEC:s lista med mediekontakter (endast för medlemmar, mailas personligt efter förfrågan)
  • Se till att ALLT material som bilder, länkar till mer info och andra källor finns på plats och fungerar som det ska INNAN pressmeddelandet skickas ut
  • Var ute i god tid – ge media möjlighet att hinna göra något eget av materialet
  • Selektera ditt urval – erbjud någon eller några utvalda medier exklusivitet/förtur
  • Ring och tipsa dina utvalda mediakontakter personligen om att du har något stort på gång
  • Skicka ut pressmeddelanden på morgonen – de flesta dagstidningar har redaktionsmöten i början av dagen där morgondagens innehåll bestäms
  • Se till att talespersoner och kontakter verkligen finns tillgängliga och kan svara på frågor när pressmeddelandet skickas ut

Faksimil av Smålandspostens artikel om IEC:s föreningsbildande.

Fler tips och goda råd

Westander är en PR-byrå i Stockholm som både utbildar, medietränar och hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Westander har även givit ut en PR-handbok med goda tips och råd.

I Westanders PR-handbok finns även 20 tips om pressmeddelanden. Klicka på bilden av boken här intill för att hämta den i PDF-format.

IEC kan vara ditt bollplank!

Vill du ha hjälp med kontrolläsning och få personliga tips och förslag på hur du kan förbättra ditt pressmeddelande innan det skickas ut?

Föreningsmedlemmar är välkomna att ta hjälp av IEC:s kommunikatör som kan lektörsläsa och ge förslag på hur du bäst optimerar och vässar ditt pressmeddelande eller presstips till den eller de målgrupper du vill nå. Som medlemsföretag kan du kan även få hjälp att publicera ditt pressmeddelande  i IEC:s pressrum

Detta är dessutom kostnadsfritt och en av de tjänster som ingår i medlemskapet!

Läs mer här!

Kontakta IEC:s kommunikatör