2017-01-18

När det gäller IT-kunnigt folk finns det en hel del verkliga guldkorn att hitta, och det på oväntat nära håll.

Lars Mattsson är huvudlärare på den yrkesförberedande grenen.

Lars Mattsson är IT-lärare på den yrkesförberedande grenen.

På Teknikum i Växjö säkras återväxten för den lokala IT-branschen. Där jobbar man aktivt med att öka de ungas intresse för IT-utbildningar och IT-jobb. Men vad lär de unga sig egentligen, och vad kan de erbjuda IT-företagen?

– Det beror på vilken gren de läser. Vi har delat in IT-utbildningarna i två grenar – en studieförberedande del med fokus på mjukvaruutveckling och en mer yrkesförberedande gren med mer hard core-kunskaper om nätverk, hårdvara, service och support, berättar Lars Mattsson som är IT-lärare på den yrkesförberedande grenen.

Tanken är att man ska vara anställningsbar direkt efter den yrkesförberedande delen och närmare 60 procent av eleverna får jobb direkt efter studenten.

Duktiga programmerare med ett enormt driv

Daniel Lundberg undervisar i systemutveckling på det studieförberedande teknikprogrammet.

Daniel Lundberg undervisar i systemutveckling på det studieförberedande teknikprogrammet.

– För det studieförberedande programmet är det lite annorlunda. Vi får fram en hel del riktigt duktiga programmerare. Här hamnar ofta de elever som har ett enormt driv att lära sig mer och som ofta jobbar med egna utvecklingsprojekt parallellt med skolan. Vad de möjligen saknar efter sin treåriga utbildning är erfarenhet och vana att arbeta i projektform, men de kan många gånger fungera utmärkt som juniora utvecklare med handledning. Även om de flesta tänker sig att läsa vidare är många sugna på att prova på arbetslivet och skaffa sig erfarenheter från näringslivet innan de läser vidare, tipsar Daniel Lundberg som undervisar i systemutveckling på det studieförberedande teknikprogrammet.

Inte bara mainstream

Gymnasieeleverna lär sig inte riktigt samma saker idag som för 25 år sedan. Den som tror att det handlar om att läsa en timmes Pascal i veckan får tänka om.

– Vi jobbar i C#, Java, Java EE, php, databaser och webb och ägnar 8–9 timmar i veckan åt IT-ämnen. Eleverna har exempelvis fått sätta upp egna webbutiker där de fick tänka till. Vi vill att de även ska lära sig sådant som inte är mainstream. Många mindre företag har inte råd att köpa dyra programpaketet och därför utmanar vi eleverna att försöka hitta alternativa sätt att lösa uppgifterna. Det är nog bland de roligaste och mest givande kurserna, både för eleverna och för oss lärare, berättar Daniel Lundberg.

Certifieringar som gäller på riktigt

– På det yrkesförberedande programmet jobbar vi mycket med Ciscos och Microsofts produkter och utbildningar. Faktum är att vi i mångt och mycket använder samma kurser och material som företagen själva säljer. Cisco CCNA 1, CCNA 2 och Cisco IT Security är egentligen internationella högskolekurser som följer Ciscos kursutbud som vi utbildar i här på Teknikum. Det innebär även att vi faktiskt kan certifiera eleverna med Ciscos och Microsofts egna certifikat och certifieringar, förklarar Lars Mattsson och visar Ciscos skylt för företagets Networking Academy Program.

Så ser gymnasiestudenten ut

Efter den treåriga gymnasieutbildningen är ungdomarna vanligtvis 19 år gamla och majoriteten av dem är både redo för och motiverade att ta ansvar på en arbetsplats.

– Min erfarenhet är att de elever som kanske skulle behöva mogna lite till, känner detta själva och hellre väljer att läsa vidare. Fast just nu har vi ovanligt många diamanter redo för arbetslivet här hos oss, säger Lars Mattsson.

Läs mer

Satsning på att öka kunskapen om IT-relaterade gymnasieutbildningar
Brons till elev från Teknikum i Yrkes SM
IT-utbildningar i Linnéregionen

Fotnot: Det här är första delen i en serie om IT-kompetens från gymnasieskolan som kommer att publiceras under våren 2017.