2016-10-20

Ett säljstödsystem har tagit sig till Fortune top 500 lista. Listan som rankar de 500 största företagen i världen. Rätt otroligt eller hur? Bara de senaste 18 månaderna har man anställt 6 000 personer och är nu 24 000 på världsbasis. Hur kommer det sig?

Jen Shaw BrownJen Shaw Brown gav oss en bild av hur man redan då Salesforce startades för 17 år sdan fokuserade på några kärnvärden som följt bolaget sedan dess. Att erbjuda en skalbar molnlösning med en affärsmodell som innebär låga investeringar skapade framgången. Tidigt adderades detta med en partnermodell som ger möjlighet att andra företag än Salesforce bygger applikationer för slutkunderna.

Idag har man runt 3000 partnerapplikationer vilket skapat en kraftig expansion av nyttjandet av slutkunder som man inte hade lyckats med om man utvecklat allt själva. På en egen sida som påminner om appstore har man skapat en ”appexchange” där allt detta finns att tillgå.

En annan framgångsfaktor har varit deras kompetensspridningsstrategi. Ett resultat därav är bl a det årligen förekommande ”Dreamforce Hacker Conference” som är ett tillfälle då användare, partners och Salesforce möts för att utbyta erfarenheter. 2016 har detta precis genomförts i San Fransisco med 171 000 deltagare på plats! Material och erfarenhet delas och sprids förutom på mötet även på öppna sidor på webben.

SalesforceSen har ju såklart produkten utvecklats från ett säljstödsystem till att idag vara ett komplett mycket omfattande CRM system med allt vad det innebär. Support, marknad, sälj, sociala medier mm, allt analyseras i systemet för att bidra till framgång i kundrelationen.

John Burnswick från Salesforce gav oss en rejäl genomgång av Salesforce produkt genom en sk ”customer journey” där man fick en bra genomgång av hur en vardagssituation kan ge både leverantören och slutkunden ett starkt stöd.

Riktigt imponerande hur våra beteende som kunder kan ge individuellt automatiserat stöd till oss som kunder, eller kanske skrämmande att alla våra val i den digitala världen sätter oss på en karta på sätt som vi inte ens kan drömma om?

Christian Myhrberg är Vd för HRM Software med förväntningar på resan att ta del av de senaste trenderna inom såväl teknik som employer branding för att vidareutveckla den egna verksamheten